Onze behandelingen

De patiënt en diens wensen staan steeds centraal in elke behandeling. Radix Dental biedt diverse behandelingen voor een stralend gebit en gezond tandvlees.

Parodontologie

Gezond tandvlees heeft een roze keur en ligt strak rondom de tanden. Gezwollen en bloedend tandvlees wijst op ontsteking. In een eerste stadium is enkel uw tandvlees ontstoken en noemen we dit gingivitis. Wanneer deze symptomen langer aanwezig blijven, gaat er ook botverlies rondom de tanden optreden. Dit noemen we parodontitis en zorgt er bijvoorbeeld voor dat de stand van uw tanden verandert. Wordt parodontitis niet behandeld, eindigt deze ontsteking in tandverlies. Parodontitis treft ongeveer 35% van de volwassenen. Hoe sneller deze ontsteking wordt gediagnosticeerd, des te beter deze behandeld kan worden. Meer info vindt u op de website van de Belgische vereniging voor parodontologie: http://www.parodontologie.be
Terugtrekkend tandvlees wordt recessie genoemd. Het tandoppervlak komt hierdoor bloot te liggen en zorgt voor esthetische complicaties of voor gevoelige tanden. De meest voorkomende oorzaak is een verkeerde poetstechniek. Recessies kunnen operatief gecorrigeerd worden waarbij het tandvlees terug op zijn originele plaats wordt gelegd.
Wanneer tanden afgebroken, niet doorgebroken of niet meer te herstellen zijn, kan u bij ons terecht voor een chirurgische tandextractie. De tand wordt niet zomaar getrokken, maar wij gaan atraumatisch te werk en zorgen er zo voor dat zo veel mogelijk bot behouden wordt. Op deze manier kan later eenvoudiger een implantaat geplaatst worden.
Een slechte ademgeur kan psychologisch zwaar zijn. Deze geur vindt in 85% van de gevallen zijn oorsprong in de mond. Een onderliggende ontsteking van tand of tandvlees is hiervan de oorzaak. Het wegnemen van de ontsteking zorgt op een korte termijn voor een verbetering van deze klachten.
Het corrigeren van uw tandvlees om een symmetrische glimlach te creëren.
Het verwijderen van een lipbandje om een orthodontische behandeling mogelijk te maken.
Het weghalen van tandbot om een vulling goed te laten aansluiten.
Deze kleine correcties vallen onder de noemer orale chirurgie.
L-PRF is een innovatieve behandelingsmethode waarbij een concentraat van groeifactoren uit je eigen bloed terug wordt aangebracht in de wonde. Deze groeifactoren bevorderen de bloedklontering en de wondgenezing. We gebruiken deze methode bij het trekken van een tand om het herstel te optimaliseren en de nalast te beperken.
Onze beide praktijk zijn uitgerust met een Cone Beam CT-toestel. Bij persisterende klachten aan tanden zonder een duidelijke oorzaak, kan een 3D-beeld uitsluitsel geven.

Endodontie

Onze beide praktijken zijn uitgerust met een Cone Beam CT-toestel. Op vlak van endodontie betekent een 3D-beeld een grote meerwaarde voor diagnose, behandelingsplan en opvolging.
In je tanden lopen zenuwkanaaltjes. Wanneer zo een zenuwkanaal geïnfecteerd raakt, leidt dit tot hevige tandpijn. De tand is niet verloren, maar het is nodig om deze te ontzenuwen. Dit betekent dat het wortelkanaal van de tand schoongemaakt, gedesinfecteerd en opgevuld wordt om de infectie op te lossen. Deze behandeling wordt in onze praktijk altijd onder microscoop uitgevoerd om optimale resultaten te bereiken.
Wanneer een tand na een wortelkanaalbehandeling niet volledig herstelt, kan het een uitkomst bieden om een herbehandeling uit te voeren onder de microscoop. De aanwezige wortelkanaalvulling wordt verwijderd, het kanaal wordt opnieuw grondig gedesinfecteerd en opgevuld.
Het komt voor dat tandinfecties aanhouden, zelfs na een wortelkanaalbehandeling. Als een herbehandeling niet mogelijk is of de kans dat deze behandeling slaagt is klein, dan kan een apexresectie, of verwijdering van de wortelpunt een uitkomst bieden. Door de infectie vanaf de wortelpunt aan te pakken kan het omliggende, ontstoken weefsel weggenomen worden en het wortelkanaal hermetisch afgesloten worden.

Implantologie

Onze beide praktijk zijn uitgerust met een Cone Beam CT-toestel. Dit is van groot belang in de implantologie. Het 3D-beeld geeft ons de correcte informatie over de botkwaliteit en -kwantiteit. Ook worden de omliggende anatomische structuren in kaart gebracht. Op basis van deze beelden kunnen we een behandelplan opstellen en uw voorspelbaar behandelen.
Een implantaat is een kunstwortel vervaardigd uit titanium. Titanium heeft de eigenschap op zeer compatibel te zijn met het menselijk lichaam. Heup en schouderprotheses worden er ook van vervaardigd. Na plaatsing integreert het implantaat in het kaaksbot en maakt uw tandarts een tandkroon die op zeer natuurlijke wijze een tand nabootst. Er zijn verschillende voorde- len aan implantaten: het kan een enkele tand vervangen, zonder dat buurtanden dienen te worden beschadigd. Het benadert het meest het natuurlijke gevoel van een tand en enkele implantaten kunnen het ontbreken van vele tanden opvangen. Mensen die een gebit dragen dat niet goed blijft zitten, kunnen via implantaten geholpen worden met behulp van bijvoor- beeld een overkappingsprothese. Dit is een gebit dat vastklikt op implantaten en de retentie van de prothese sterk verbetert.
Op basis van een 3D-radiografie, die in onze praktijken gemaakt kan worden, kunnen wij het eindresultaat op voorhand plannen. Via specifieke software wordt er een gedetailleerde planning gemaakt en wordt de positie van het toekomstig implantaat vastgelegd. Deze planning wordt daarna vertaald in een boormal, die we gebruiken bij de ingreep om de planning perfect na te bootsen. Met deze technologie maken we de uitkomst van implantaten voorspelbaar en verbetert het de communicatie met u als met uw tandarts. Ook laat dit toe, om in specifieke gevallen, een tand te trekken, het implantaat te plaatsen en meteen een nieuwe tandkroon te voorzien. Zo dient u niet zonder tand te functioneren.
Het trekken van een tand heeft steeds het gevolg dat het beschikbare kaaksbot krimpt. Zowel in de hoogte als in de breedte. Vaak is er na 6 maanden nog maar 50% van het initiële kaaksbot aanwezig. Om een implantaat te plaatsen hebben we voldoende botvolume no- dig. Wanneer er te weinig bot voorhanden is, moet er een aparte ingreep plaatsvinden om bot te creëren of wordt er tijdens de implantaat ingreep bot bijgewonnen. Hierdoor wordt een implantaatoplossing toch mogelijk. Deze reconstructies gebeuren met de hedendaagse technieken veilig, betrouwbaar en minimaal invasief. Er wordt geen bot gehaald uit de schedel of uit de heupregio. Wel gebruiken we een mix van een botsubstituut en natuurlijk bot uit de mond. Op deze manier kunnen we zowel onvoldoende volume in de hoogte en de breedte gaan herstellen. Een veel voorkomende botreconstructie is deze ter hoogte van de kiezen in de bovenkaak. Na het verwijderen van een kies, palmt de luchthoudende sinus de ruimte het kaaksbot in. Hierdoor ontstaat er onvoldoende bothoogte. In onze praktijken worden verschil- lende technieken gebruikt om bot aan te maken onder de sinus, waardoor tandvervanging opnieuw mogelijk wordt.
L-PRF is een innovatie behandelingsmethode waarbij een concentraat van groeifactoren uit je eigen bloed terug wordt aangebracht in de wonde. Deze groeifactoren bevorderen de bloedklontering en de wondgenezing. Deze techniek heeft een grote toegevoegde waarde bij botreconstructies daar L-PRF meteen alle groeifactoren voorziet en cellen rekruteert voor de aanmaak van nieuw bot.

PRAKTIJKEN

Jan van Rijswijcklaan 107, 2018 Antwerpen